KONCEPCJA PRACY
Niepublicznego Przedszkola Sióstr Miłosierdzia Św. Wincentego a Paulo
w Wolsztynie
MISJA PRZEDSZKOLA
Przedszkole jest placówką katolicką, prowadzoną w duchu charyzmatu wincentyńskiego. Pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Wspomaga wszechstronny rozwój dziecka odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Tworzy bezpieczne warunki do wspólnej zabawy i nauki. Zapewnia każdemu dziecku wychowanie religijne i katechezę przedszkolną. Promuje dbanie o zdrowie i zachowania przyjazne przyrodzie, buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej, rozwija kompetencje społeczne. Pełni również funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców. Celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie przez dziecko stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
ORGANIZACJA ORAZ ZASOBY RZECZOWE I OSOBOWE PRZEDSZKOLA
Przedszkole zatrudnia kadrę pedagogiczną mającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne, a także kwalifikacje specjalistyczne: specjalistę w zakresie terapii pedagogicznej, wspomagania małego dziecka, logopedę, rytmiki, języka angielskiego, Kadra tworzy życzliwą i rzeczową atmosferę współdziałania. Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania oraz edukacji dzieci. Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez uruchomienie procedury oceniania i nagradzania, zapewnia nauczycielom możliwość doskonalenia zawodowego i awansu zawodowego. Rada Pedagogiczna prowadzi ewaluację podejmowanych działań opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznych.
Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie przedszkola, w tym środki dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów. Nowoczesne meble i kąciki zainteresowań oraz atrakcyjne zabawki zachęcają do swobodnej zabawy. Teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.
ISTOTA PROCESÓW ZACHODZĄCYCH W PRZEDSZKOLU I ICH EFEKTY
Nauczyciele monitorują Indywidualny rozwój każdego wychowanka w czasie systematycznych obserwacji, prowadzonych w celu zapewnienia najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka, a także udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także umożliwia rozwój zainteresowań i talentów dzieci.
Nasze zasady są następujące:
kierujemy się założeniami personalizmu chrześcijańskiego
kształtujemy w wychowankach miłość do Boga i bliźniego
uczymy dzieci modlitwy
święta i uroczystości przedszkolne obchodzimy w duchu katolickim
zaspokajamy potrzeby dzieci, organizujemy ich aktywność
indywidualizujemy oddziaływania w zależności od potrzeb i możliwości dzieci
organizujemy środowisko umożliwiające nabywanie kompetencji społecznych
integrujemy proces wychowania i edukacji
W Przedszkolu istotnym elementem pracy dydaktycznej jest katecheza przedszkolna i wychowanie religijne. „Człowiek jako osoba realizuje się nie tylko poprzez spotkanie z ludźmi, ale także poprzez spotykanie się z Bogiem, z tą niezwykłą wspólnotą osób, na której obraz i podobieństwo został stworzony. W perspektywie personalistycznej nie jest wyobrażalne wychowanie, które byłoby pozbawione wymiaru religijnego i które nie pomagałoby wychowankowi w przybliżaniu się do Boga. Dorastanie do dojrzałego kontaktu ze Stwórcą i Zbawicielem – podobnie jak uczenie się dojrzałego kontaktu z ludźmi – nie jest kwestią spontaniczności i nie może być wyłączone z procesu odpowiedzialnego wychowania” (ks. Marek Dziewiecki, Osoba i wychowanie. Pedagogika personalistyczna w praktyce, Rubikon, Kraków 2003).
Przedszkole rozwija kompetencje społeczne dzieci, uczy współdziałania i prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na wartościach chrześcijańskich. Kadra pedagogiczna kształtuje tożsamość narodową i regionalną wychowanków, a także poczucie przynależności do wspólnoty europejskiej. Ponadto placówka rozwija zainteresowania i uzdolnienia dzieci, doskonali kompetencje poznawcze wychowanków. Oferuje zajęcia dodatkowe zgodnie z oczekiwaniami i potrzebami dzieci oraz rodziców. Wykaz zajęć jest ustalany na początku każdego roku po konsultacjach z rodzicami. Przedszkole propaguje dbałość o zdrowie oraz zachowania przyjazne przyrodzie.
Dzieci wdrażane są do troski o własne zdrowie i aktywności ruchowej oraz poznawczej w naturalnym otoczeniu. Obserwują i badają przyrodę, uczą się ją rozumieć, kochać i szanować, a także korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspokojenia potrzeb.
KATALOG METOD STOSOWANYCH W PRZEDSZKOLU
Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.
Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:
Metody czynne:
metoda samodzielnych doświadczeń,
metoda kierowania własną działalnością dziecka,
metoda zadań stawianych dziecku,
metoda ćwiczeń utrwalających.
Metody poglądowe:
obserwacja i pokaz,
osobisty przykład nauczyciela,
udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.
Metody słowne:
rozmowy,
opowiadania,
zagadki,
objaśnienia i instrukcje,
sposoby społecznego porozumiewania się,
metody żywego słowa.
Ponadto codzienną praktykę pedagogiczną wzbogacono o nowatorskie programy metodyczne:
glottodydaktyka prof. Rocławskiego
metodyka nauczania matematyki wg E. Gruszczk-Kolczyńskiej, E. Zielińskiej,
twórcza metoda aktywności ruchowej Orffa
aktywne słuchanie muzyki Batti Strauss,
WSPÓŁDZIAŁANIE ZE ŚRODOWISKIEM I RODZICAMI
Przedszkole systematycznie współdziała z rodzicami. Wśród form takiego współdziałania są m.in. uroczystości. Rodzice mogą obserwować swoje maluchy w działaniu i włączać się w różne aktywności. Ponadto współdecydują w sprawach przedszkola i wyrażają swoją opinię na temat jego pracy. Mają wpływ na koncepcję pracy placówki, ofertę zajęć dodatkowych oraz organizację ważnych wydarzeń przedszkolnych. Placówka zapewnia częste kontakty między przedszkolem a domem.
Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie, życzliwość i akceptacja rodziców ułatwiają podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz jakości pracy przedszkola. Przedszkole włącza się także w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości.
TRADYCJE PRZEDSZKOLNE
Placówka ma swego Patrona, logo, hymn oraz kalendarz imprez i wydarzeń:
Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego – Msza św. - Dzień Patrona – św. Wincentego a Paulo 27 września
Dzień Nauczyciela 14 października
Imieniny Wszystkich Dzieci 30 października - z okazji uroczystości Wszystkich Świętych
Uroczystość Cudownego Medalika 27 listopada
Adwentowe oczekiwanie "Akcja Aniołek"
Msza Św. i spotkanie ze św. Mikołajem 6 grudnia
Jasełka
Spotkanie opłatkowe z Rodzicami
Bal karnawałowy styczeń
Msza św. z okazji Dnia Babci i Dziadka, spotkanie z Dziadkami
Środa Popielcowa – rozpoczęcie Wielkiego Postu
Misterium Wielkanocne, święcenie potraw w przedszkolu
Festyn rodzinny
Msza św. na zakończenie roku szkolnego - dla wszystkich
Uroczyste pożegnanie Przedszkolaków kończących edukację Przedszkolną
Przedszkole promuje swoją odrębność poprzez stronę internetową.
SYLWETKA ABSOLWENTA
Absolwent Przedszkola:
kocha Boga i pogłębia swoją wiedzę o Nim
opanował treści katechezy na poziomie przedszkolnym
jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,
ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze,
potrafi współdziałać w zespole,
jest zainteresowany nauką i literaturą,
jest samodzielny,
jest aktywny w podejmowaniu działań,
lubi działania twórcze,
jest wrażliwy estetycznie,
akceptuje zdrowy styl życia,
ma bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym,
cechuje się gotowością do działania na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego,
czuje się Polakiem i Europejczykiem